Wednesday, July 8, 2009

"JENAYAH" TERHADAP BAHASA MELAYU

Meskipun PPSMI bakal dimansuhkan pada 2012, namun 'jenayah' terhadap BM telah berlaku. Hairannya jenayah tersebut tidak patut dilakukan oleh pemimpin-pemimpin politik berbangsa Melayu terhadap bahasa mereka sendiri. Mereka sepatutnya menolak dari sejak awal gagasan itu dilontarkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan. Sikap tidak yakin diri pada BM menjadi ketara dan nyata sehingga pernah dilaporkan ada upacara rasmi disempurnakan dengan menggunakan BI pada hal seluruh hadirin memahami BM. Malah baca doa pun dalam BI.

Akibat kesan sosio-politik pelaksanaan PPSMI sudak jelas di peti undi. Sayangnya mereka kurang sedar bahawa pengurangan sokongan pengundi Melayu terutama di Johor dan Kedah sebahagiannya disebabkan rakyat Melayu menolak PPSMI. Jatuhnya kerajaan-kerajaan negeri BN tidak pernah dikaitkan dengan pembangkangan perlaksanaan polisi PPSMI.

Dalam mengimbas kembali pengkhianatan terhadap BM pada tahun 2002, saya tidak pasti akan tertebuskah dosa mereka terhadap BM dengan pemansuhan tertunda ini. Maruah BM bukan saja tercalar malah diinjak-injak oleh bangsa sendiri. Bila tahun 2012 muncul, kita akan kembali ke era 1960an di mana bermulanya penggunaan BM untuk mengajar sains dan matematik (ilmu hisab). Betapa ruginya kita terpaksa memulakan semula sesuatu yang telah jalani 49 tahun yang lalu. Bergerak mundur ke belakang memerlukan rundingan dengan UNESCO yang sejak awal lagi pada tahun 2002 mengkehendakki bahasa Ibunda digunakan untuk mengajar semua subjek pendidikan.

2 comments: